Lompat ke isi kandungan

Tahaluf Siyasi – Umno mendahului Pas

September 27, 2012

Ustaz Fathul Bari Mat Jahya

Soalan: Wujudkah perbezaan antara tahaluf siyasi Umno dengan Pas?

Jawapan:

Kalau dilihat kepada tahaluf siyasi Pas dan tahaluf siyasi Umno, sebenarnya Umno telah mendahului Pas jika dilihat dari sudut MCA, MIC, dan juga Gerakan.

Jika kita lihat, Pas apabila melakukan tahaluf siyasi bersama-sama dengan Dap dan juga Pkr, di mana jika kita boleh terjemahkan dengan bahasa yang mudah; tahaluf siyasi ialah pembahagian kerusi di dalam politik.

Dalil yang digunakan oleh Pas adalah peristiwa Hilful Fudhul iaitu perjanjian yang Nabi SAW buat bersama-sama dengan Arab Jahiliyah. Juga mereka gunakan dalil perjanjian Hudaibiyah dan Piagam Madinah.

Itu adalah perjanjian-perjanjian yang Nabi SAW meteraikan dengan golongan non-muslim di zaman baginda SAW. Perjanjian-perjanjian tersebut meletakkan syarat-syaratnya.

Sekarang ini ada dua persoalan yang besar. Pada zaman Nabi SAW, persepakatan itu termetrai antara Muslim dan non-Muslim, dan tidak ada perpecahan sesama Muslim. Orang Islam pada ketika itu bersatu-padu, berbeza dengan kita pada hari ini.

Umno dan Pas adalah parti yang berbeza dan mempunyai kecenderungan yang berbeza. Mereka tidak bersatu, jadi mana mungkin masing-masing ingin menggunakan dalil Hilful Fudhul, Perjanjian Hudaibiyah, Piagam Madinah untuk mengatakan keharusan bersama-sama dengan non-Muslim. Sedangkan kita dituntut mendahulukan kebersamaan dan perpaduan sesama Islam.

Maka mengapa untuk bersatu dengan Umno kita menggunakan dalil tidak boleh,

وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ

“Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang zalim yang mengakibatkan kalian disentuh oleh api neraka.“ (surah Hûd: 113)

Tetapi apabila bersama dengan Dap atau Pkr atau kelompok-kelompok selain Umno mereka mencari dalil yang mengatakan boleh pula. Begitu juga dengan Umno yang memberikan dalil untuk bekerjasama dengan MCA dan MIC.

Saya bawakan contoh ini agar kita semua berfikir tentang perpaduan sesama Melayu dan Islam yang lebih perlu kita utamakan dan dahulukan.

Kita pada hari ini sibuk mencari dalil untuk bersama-sama dengan golongan yang benci kepada Islam sedangkan dalil yang banyak berupa arahan dan perintah agar kita bersatu padu, bersaudara, dan berkasih sayang kita abaikan dan tidak manfaatkannya.

Yang kedua, dulu Pas pernah mengkritik Umno habis-habisan apabila Umno melakukan tahaluf siyasi bersama-sama dengan MCA dan MIC dalam Barisan Nasional. Kemudian apabila Pas melakukan hal yang sama, mereka mengharuskan tindakan mereka dengan mengeluarkan terminologi atau istilah tahaluf siyasi.

Orang awam yang mendengarnya, perkataan bahasa arab jadi mereka anggap tindakan itu dibolehkan dan selari dengan Islam. Tetapi maksud sebenarnya cumalah pembahagian kerusi sahaja. Jadi kalau hendak dilihat dari sudut yang mendahului tahaluf siyasi sebenarnya Umno lebih awal mendahuluinya berbanding Pas.

Cuma sekarang ini, kedua-dua pihak harus meneliti, tahaluf siyasi bukan hanya pada perkataan, tetapi juga pada syarat-syarat dalam perjanjian.

Sekiranya syarat-syarat tahaluf siyasi dengan jelas dan terang menggambarkan bahawasanya kita ini (Islam) tidak dominan, kita hanya jadi kuda tunggangan, maka perjanjian tersebut akan menjadi satu perjanjian yang sia-sia.

Memang Nabi SAW pernah melakukan perjanjian Hudaibiyah bersama Arab Jahiliyah di mana perjanjian itu merupakan perjanjian yang berat sebelah kepada golongan kuffar sehingga sahabat-sahabat baginda sendiri tidak bersetuju dengan perjanjian tersebut. Namun harus kita ingat, pada ketika itu umat Islam bersatu.

Nabi melakukan perjanjian itu kerana kemudharatan dan kemaslahatan. Sekarang ini umat Islam berpecah. Jadi mana mungkin kita menggunakan dalil Nabi SAW di mana baginda pada ketika itu dalam keadaan mudharat bertembung dengan golongan yang benci dan anti-Islam, sedangkan pada hari kita ada umat Islam yang ramai tetapi tidak mahu bersatu sesama umat Islam lalu mencari orang yang anti-Islam untuk bersatu dengan mereka.

Ini merupakan satu keganjilan yang perlu diteliti. Sebab itu saya kira, syarat-syarat perjanjian adalah perkara yang besar untuk diambil kira dan diteliti.

Sebagai contoh, dalam manifesto buku jingga, ditulis secara jelas Negara Berkebajikan. Kita boleh menerima Negara berkebajikan, tetapi adakah sama tafsiran Negara berkebajikan yang diinginkan Dap dan tafsiran Pas?

Saya mendengar sahabat saya Ustaz Nashruddin Tantawi menjelaskan tentang negara berkebajikan, sangat baik cerita dan ciri-ciri tentangnya. Tetapi saya bertanya, adakah ianya sama dengan negara berkebajikan yang diterjemahkan dan dikehendaki Dap?

Dap memaksudkan negara berkebajikan itu adalah negara sekular. Pas memaksudkan negara berkebajikan itu adalah Negara Islam. Berlaku kontradiksi yang sangat jelas. Sebab itu kalau hendak membuat tahaluf siyasi pun tidak kena dengan cara begini. Ia tidak akan memberi penyelesaian bahkan akan menambahkan masalah yang besar.

Jadi saya cadangkan seluruh umat Islam; Umno dan Pas ini bersatu. Bersatu dalam erti kata kita mencari titik pertemuan, dahulukan perpaduan dan kasih sayang sesama Islam, bersangka baik sesama Islam sebelum kita bersama-sama dengan golongan yang benci dan anti kepada Islam.

Wallahua’lam.

http://www.youtube.com/watch?v=dhQqpYMgc7k&feature=channel&list=UL

Tinggalkan Komen

Tinggalkan komen