Skip to content

Lelaki dan Perempuan Kongsi Surau

Mei 8, 2012

Soalan

Di tempat kerja, kami berkongsi tempat solat antara lelaki dan perempuan. Adakah saya dikira mengambil atau mengganggu hak orang lain untuk menunaikan solat, jika saya ingin mengerjakan solat sunat sebelum dan selepas solat fardu. Ini kerana saya mengunci pintu ketika solat untuk mengelakkan terganggu.

Jawapan

Dalam kes bilik solat yang kecil, insya Allah berkongsi cara begini secara bergilir-gilir tidak mengapa. Beberapa perkara perlu dilihat, pertamanya adakah bilik solat itu kecil atau besar. Keduanya, adakah wujud pengasingan atau partition yang memisahkan antara lelaki dan perempuan sekiranya ruangan itu besar.

Katakan ruangan solat itu kecil dan boleh memuat dua orang sahaja dalam satu masa. Maka tidak menjadi masalah jika digunakan secara bergilir-gilir dan bilik itu dikunci dari dalam  ketika jemaah wanita menggunakannya. Manakala jemaah yang lain perlu menunggu giliran masing-masing, kerana waktu solat umumnya agak panjang.

Kalau bilik itu besar, boleh diusahakan supaya diadakan pemisah atau partition. Kalau tidak ada pemisah dibimbangi akan menimbulkan isu yang lain. Tidak sedikit kes surau dan tempat ibadah disalahgunakan untuk perkara yang dilarang oleh Allah.

Adapun jika situasi dia ingin menunaikan solat sunat, dalam masa yang sama menyebabkan orang lain ingin menunaikan solat fardu terlewat. Untuk tujuan maka tida wajar seseorang itu menunaikan solat sunat dan dalam masa yang sama menyebabkan jemaah lain terganggung atau terpaksa menunggu dari menunaikan solat fardu.

Adapun jika dia ingin menunaikan solat sunat pada waktu-waktu yang lain seperti solat sunar Dhuha atau waktu-waktu yang tidak mengganggu atau melewatkan urusan solat fardu jemaah lain, itu tidak mengapa.

soalan ini ditanyakan dalam kuliah Ringkasan Shahih Bukhari Karya Syaikh Muhammad Nasiruddin al-Albani bertarikh 23/02/2012 lokasi Yayasan Ta’lim.

http://www.youtube.com/watch?v=qgQqSZy9NwA

Advertisements

From → Fiqh & Syariah

Tinggalkan Komen

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: